Monday, March 2, 2009

Ziarah Mahabbah Al-Qalam

Dengan diketuai oleh pengerusinya al-Fadhil Ustaz Fathul Bari Dato’ Mat Jaya atau mula mahsyur dengan kunyahnya Abu Islam, rombangan Al-Qalam turut terdiri daripada Abu Naim, Abu Nurin, Abu Fawzan dan Abu Dalila selaku penggerak utamanya. Selepas menandatangani buku pelawat, Pengerusi Teratak Rahmat memberikan taklimat berkenaan Teratak Rahmat.

Selepas itu rombongan Al-Qalam dibawa meninjau ruang-ruang operasi Teratak Rahmat seperti perpustakaan, makmal multimedia, bilik kuliah, bilik-bilik penghuni dan musolla. Acara lawatan dihangatkan lagi apabila sessi dialog dibuka.

Pengerusi Al-Qalam, yang juga seorang ulama Hadith muda yang sedang meningkat naik, memberikan pengenalan kepada NGO yang beliau asaskan. Daripada penjelasan beliau, dapatlah dimengerti bahawa secara asasnya Al-Qalam berpegang teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah dengan manhaj Salaf al-Salih. Dalam program dan aktivitinya, Al-Qalam berpedomankan ”6T” iaitu Tawhid (keesaan Allah), Tasfiyyah (pemurnian kefahaman Islam), Tarbiyyah (pendidikan ajaran Islam yang sahih), Ta’awun (saling membantu), Ta’akhi (saling bersaudara) dan Tanassuh (saling menasihati). Oleh itu Al-Qalam amat menekankan penghayatan ilmu-ilmu syarie dengan mengadakan kuliah-kuliah ilmiah di pusatnya bertempat di Kampung Utan Kandis, Arau, Perlis serta pelbagai aktiviti lain yang sedang direncanakan.

Untuk maklumat lanjut, sila lawati laman web rasmi Al-Qalam di http://www.al-qalam.com.my/ . Sesudah bertukar-tukar pandangan dan idea, rombongan Al-Qalam diraikan dengan sajian minum petang dan majlis bersurai jam 4.30 petang.


Tetamu dari Al Kalam menjamu jamuan ringan yang disediakan oleh Teratak rahmat.


Teratak Rahmat sangat berterima kasih atas kesudian Al-Qalam menziarahi Teratak Rahmat. Mudah-mudahan lawatan Al-Qalam ini bukanlah ziarah mereka yang terakhir dan semoga jemputan untuk melakukan lawatan balas ke Madrasah Al-Qalam Utan Kandis akan dapat dipenuhi oleh Teratak Rahmat dalam kadar yang tidak terlalu lama. Diharapkan juga lawatan ini akan dapat membuka banyak ruang kerjasama antara dua organisasi ini dalam mengujudkan sinergi dakwah dan kebajikan demi mencari keredaan Allah dan seterusnya mengangkat martabat umat Islam di Perlis khususnya.


Tetamu Al Kalam mendengar penerangan sambil beborak sebelum berangkat pulang.

No comments: